Пълнолуние и лош сън: мит или не?

1

Да, абсолютно може да обвинявате Луната за лошия сън. Спекулации за влиянието на Луната върху човешкото поведение съществуват от повече от хилядолетие. Въпреки че науката е обяснила някои от лунните феномени (като приливите и отливите), повечето от тях остават загадка. 

Малко повече за лунните фази

Мистицизмът на Луната се крие във всекидневната ѝ метаморфоза – от пълно кълбо до тънък полумесец в разстояние от няколко седмици. Въпреки че изглежда сякаш Луната се променя всяка нощ, това не е точно така, а е просто илюзия – резултат от сложен астрономически танц. 

Луната не свети със собствена светлина, тя просто отразява тази на Слънцето. В зависимост от позициите на Слънцето, Луната и Земята, различни количества отразена светлина са видими от Земята. 

Започвайки с пълен лунен диск (пълнолуние), Луната изглежда сякаш постепенно се смалява, докато не стане напълно невидима (новолуние). От този момент насетне, Луната бавно се “пълни” отново. Отнема средно 29 дни за целия този процес. 

Лунните фази са 8 на брой – всяка индикираща специфичната форма и дали Луната расте или намалява. Те са: новолуние, изгряващ полумесец, първа четвърт, растяща луна, пълнолуние, намаляваща луна, трета  четвърт, залязващ полумесец. 

Лунните фази на съня

Ефектът на лунните промени върху биологичните процеси в природата е добре документиран. От приливите и отливите, през репродуктивните шаблони у ракообразните до репродуктивният сезон в Големия Бариерен Риф (също обвързан с лунните фази). За жалост, ефектът върху хората е по-слабо изследван.

Въпреки това, убедителни проучвания сочат, че лунните фази влияят на хората и то компрометирайки съня им (като пълнолунието е най-тежкото време за сън 🙁). Проучвания показват, че тогава времето, необходимо за заспиване, се удължава, времетраенето на съня се скъсява, REM фазата на съня се достига по-трудно, а понякога и не се достига. Сами разбирате, че това намалява драстично качеството на съня като цяло.

Защо лунните фази влияят на съня ни?

  1. (Лунна) светлина 

Много хора смятат, че пълнолунието е толкова голяма пречка за съня, поради количеството светлина, което се отразява обратно към Земята. Както знаем, циркадният ритъм (вътрешният ни часовник) се калибрира на база на светлината. Следователно, въпреки че лунната светлина е едва 7% от интензитета на нормалната дневна светлина, (е възможно) тя все пак да оказва влияние върху биологичния ни часовник. 

  1. Електромагнетизъм

Друга хипотеза, която става все по-популярна, е свързана с възможността на Луната да предизвиква електромагнитни колебания на Земята. Това се случва, тъй като Луната орбитира около Земята и всеки месец, когато е във фаза пълнолуние, нарушава естественото ѝ електромагнитно поле. 

Според проучвания, (някои) хора са силно чувствителни дори към ниски нива на геомагнитни вариации. Сетете се за други геомагнитни явления (като магнитните бури или aurora borealis, още позната като Северното сияние), които се свързват с редица неприятни ефекти върху тялото – главоболия, промяна в кръвното налягане, ускорен пулси дори инфаркти. 

  1. Гравитация

Идеята, че гравитационната сила на луната влияе на човека се базира на факта, че човешкото тяло е съставено главно от вода, а лунното притегляне има завиден ефект върху океаните (приливи и отливи). Трябва да имаме предвид, че това е най-малко вероятната теория за влиянието на луната върху хората, тъй като учените оценяват влиянието на лунната гравитация върху човешкото тяло на по-малко от една милионна от размера на атома – на човешки език – твъъъъърде малко. 

По-добър сън с/напук на Луната

Луната е такава, каквато е, и няма какво много да направим по въпроса, освен ние да се напаснем по нея. Ето как да спите спокойно, дори по време на пълнолуние: 

  • изградете вечерна рутина, която да подготвя тялото Ви за сън, независимо дали е петък, неделя или пълнолуние. 
  • лягайте и се събуждайте по едно и също време всеки ден, дори и уикендите, за да създадете навик и да помогнете на циркадния Ви ритъм да е балансиран и хармоничен. 
  • избягвайте кофеин и енергийни напитки поне 5 часа преди сън
  • изолирайте спалнята си (доколкото е възможно) от светлина и шум
  • избягвайте екраните преди лягане
  • спете на хубав матрак

Ако спазвате всички тези съвети, Луната няма да пречи на сладкия Ви сън и ще се събуждате еднакво енергични и готови за предизвикателствата на ежедневието всеки ден. 

Свързани Съобщения